Mee met je tijd!
De oorspronkelijke definitie van lifehacking refereert aan taken die vereenvoudigen of automatiseren in de IT wereld. Tegenwoordig wordt de term breder gebruikt. Een slimme en handige methode om je te helpen omgaan met de overvloed van informatie en problemen op te lossen. Het leven simpeler maken, vaak wel met behulp van elektronische middelen. ‘Life’ gaat over het persoonlijke aandachtsgebied, ‘hack’ verwijst naar een passende en vindingrijke oplossing.
Interessant voor iedereen
De term hacking heeft ten onrechte een slechte naam gekregen doordat het werd gekoppeld aan computercriminaliteit. Als je de term intypt op internet krijg je letterlijk “een strafbaar feit door zonder toestemming binnen te dringen in beveiligde computersystemen en/of daar bestanden te vernielen of te beschadigen’’. Nu lifehacking een andere definitie heeft gekregen, is het makkelijker voor mensen te bedenken dat het versimpelen van dagelijkse handelingen voor iedereen interessant is. En dat het dus niets met een strafbaar feit te maken heeft. Iedereen ervaart wel eens een probleem. Een lifehack verkleint dat probleem door dingen slimmer aan te pakken via creatieve sluiproutes voor je hersens. Dus manieren om iets slimmer te doen in minder tijd.
Lifehacking concreet
Lifehacking is een mindset. Het is een manier van denken en kijken naar de wereld. Het is een open kijk naar de wereld. Je bent bezig met het bedenken hoe iets handiger kan. Als lifehacker ben je niet bang voor technoglogische vernieuwing. Je durft je nieuwsgierigheid en kennis te delen met anderen. Een klein voorbeeld is de handtekening onder je mail. Je kunt deze elke keer opnieuw intypen onderaan een mail. Slimmer is het om deze automatisch bij je instellingen erin te zetten zodat deze elke keer wordt ingevoerd onderaan je mail. Dit kan voor je werkmails doen, maar ook meteen voor je privé mails als je merkt dat het werkt.
De twee stappenplannen op persoonlijk- en werkgebied op de volgende pagina gaan je helpen je leven te hacken.
Persoonlijk gebied
Smalltalk naar een niveau hoger
Wat heb je nodig om zowel je persoonlijk als je zakelijke relaties naar een niveau hoger te krijgen?
Werk gerelateerd
Functioneler in minder uur
Hoe kun je in minder werkuren meer werk gedaan krijgen?
1. Werk in tijdsepisodes van 25 minuten met daarna een pauze. Ten eerste is dit een tijdsduur die te overzien is.
Daarnaast blijkt dat je in een periode van 25 minuten het meest gefocust en met volle aandacht kunt werken.
2. Als je vakantie hebt, geniet dan ook echt van je vakantie. Lees geen mails en beantwoord geen telefoontjes van werk. Werk ook zo min mogelijk avonden of weekenden door.
Werknemers die teveel werken gaan fouten maken. Dit kost vervolgens weer tijd om recht te zetten. Ook zijn werknemers eerder afgeleid als ze teveel werken en leiden hierdoor ook andere af.
3. Maak een to-do-list. Het wordt overzichtelijk wat je allemaal moet doen. Tevens vink je letterlijk af wat je al hebt gedaan, waardoor je gemotiveerd blijft. Als dingen lang op je lijst blijven staan vraag jezelf dan af wat de reden is dat dit blijft staan. Maak wat je moet doen eventueel kleiner en dus haalbaarder. Dingen die lang blijven staan kun je ook blijven uitstellen omdat je
ertegenop ziet. Start je dag met zo’n taak. Zo hoef je er niet de hele dag tegenop te zien en krijg je er een goed gevoel van. De kleine taken kun je tussendoor makkelijk oppakken. Ook het visualiseren van de taak en de stappen die daarbij moeten worden genomen is een handige tip.
Je gaat het resultaat voor je zien. Daarnaast kun je zo een betere tijdsinschatting maken voor je to-do lijst.
4. Lees je mails op drie vaste tijdstippen op een dag.
5. Maak de taak af waar je op dat moment mee bezig bent, ook al krijg je een vraag van een collega tussendoor.
Vraag hem/haar even te wachten en benoem wanneer je tijd hebt. Door je te focussen op de taak waar je mee bezig bent werk je tijd efficiënter. Switchen tussen verschillende taken omdat je bijvoorbeeld een vraag tussendoor krijgt, kost je meer tijd. Het betekent dat je daarna weer opnieuw moet verdiepen in de taak waar je mee bezig was. Oftewel, tijdsverlies.
Laat een antwoord achter